Ova tema postala je aktulena zahvaljujući zastupniku u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine Saši Magazinoviću koji je ukazao na ovaj problem postojanja “profesionalnih žalitelja”.
Magazinović je kazao da je problem postojanja kompanija i pojedinaca koji se isključivo bave žalbama na javne nabavke i tako ucjenjuju i reketiraju druge kompanije, zaustavljaju nabavke i stopiraju projekte dosegao kritične razmjere. Poslovna zajednica i institucije ukazuju na problem, a i sama Agencija za javne nabavke tvrdi da problem eskalira.
Podsjetimo, Magazinović je ranije postavio poslaničko pitanje Agenciji za javne nabavke BiH da li postoje i koliko su česte pojave da se iste firme žale na uočljivo velikom broju poziva za javne nabavke, te da li se vodi evidencija o takvim slučajevima.
U odgovoru Agencije je navedeno da je problematika “profesionalnih žalitelja” u prethodnom periodu doživjela svojevrsnu eskalaciju, te da je Agencija u vršenju svojih nadležnosti pokrenula aktivnosti, dobila i prikupila informacije, saznanja i dokaze o “profesionalnim žaliteljima”.
Iz Agencije također navode da informacije, saznanja i dokazi “predstavljaju ozbiljan skup indicija da ovakvi ‘profesionalni žalitelji’ serijskim izjavljivanjem žalbi kod različitih ugovornih organa, na različite postupke i predmete nabavki, nemaju za cilj ispravke eventualnih grešaka i posljedično dobijanje odgovora u konkretnom postupku nabavke”.
Upravo suprotno, ozbiljan je skup indicija da im je cilj usporavanje postupka javne nabavke. “Profesionalni žalitelj”, obično putem punomoćnika/advokata, izjavljuje žalbu (veliki broj žalbi), gdje se izjavljivanjem žalbe nema za cilj da ispravi eventualnu grešku i posljedično dobije ugovor u konkretnom postupku nabavke, već ima za cilj da uspore postupak javne nabavke i/ili da ostvare novčanu korist kroz naplatu troškova za punomoćnika/advokata – navode iz Agencije.
“Šampioni” žalbi u javnim nabavkama:
Firma 1 – 365 žalbi za godinu
Firma 2 – 239 žalbi za godinu
Firma 3 – 226 žalbi za godinu
Ucjene, reket, zaustavljanje projekata, advokatske takse… samo su neki od motiva za “profesionalne žalitelje”, ljude i kompanije kojima je žalba u procesu javnih nabavki “biznis” kojim se bave. Ukazao je Magazinović koji je nedavno održao sastanak sa članovima Ureda za razmatranje žalbi (URŽ) Sanelom Salihović i Adinom Kondžićem.
“Šampioni” žalbi u javnim nabavkama:
Firma 1 – 365 žalbi za godinuFirma 2 – 239 žalbi za godinuFirma 3 – 226 žalbi za godinu
Ucjene, reket, zaustavljanje projekata, advokatske takse… samo su neki od motiva za “profesionalne žalitelje”, ljude i kompanije kojima je žalba u… pic.twitter.com/i05hpeIPop
— Sasa Magazinovic (@SasaMagazinovic) April 8, 2024
Tragom ovih informacije uputili smo upit Uredu za razmatranje žalbi o ovom problem, na šta se to firme žale, kakva je situacija.
Za Bosnainfo iz URŽ istakli su da su samo u 2023. godini zaprimili ukupno 4038 žalbi.
Tokom navedenog perioda utvrđeno je da su se žalitelji uglavnom žalili na tendersku dokumentaciju (48 %) i odluku o izboru (36 %), dok su se u manjem obimu žalili na;
šutnju administracije , na rješenje o djelimičnom usvajanju žalbe, na troškove postupka, na zapisnik sa otvaranja ponuda, obavještenje o nabavci, na zaključak o odbacivanju žalbe, na odluku o poništenju postupka.
U skladu sa svojim nadležnostima , u postupku pravne zaštite , shodno članu 111. Kako je potvrđeno za Bosnainfo Ured za razmatranje žalbi može:
a) obustaviti postupak po žalbi zbog odustajanja od žalbe;
b) odbaciti žalbu zaključkom zbog nenadležnosti, nedopuštenosti, neurednosti, neblagovremenosti i zbog toga što je izjavljena od lica koje nema aktivnu legitimaciju;
c) odbiti žalbu zbog neosnovanosti;
d) usvojiti žalbu, poništiti odluku, postupak ili radnju u dijelu u kojem je povrijeđen zakon ili podzakonski akti;
e) odlučiti o zahtjevu ugovornog organa za nastavak postupka javne nabavke u bilo kojem trenutku nakon prijema žalbe, a do donošenja odluke URŽ-a, po ispunjenju uslova u smislu da odluka o obustavi postupka ne prouzrokuje nesrazmjenu štetu na račun javnog interesa.
f) poništiti ugovor o javnoj nabavci ili okvirni sporazum u okolnostima iz stava (2) ovog člana,
te je s tim u vezi tokom 2023. godine u skladu sa svojim nadležnostima izrekao pravnu posljedicu, tako što je 1087 žalbi uvažio, 441 žalbu odbio, 59 žalbi obustavio, 2097 žalbi odbacio i 46 žalbi proslijedio na nadležno postupanje, i na taj način neposredno sankcionisao nepravilne radnje žalitelja ili ugovornog organa.
Ukazano je da ovo izaziva brojne negativne posljedice kao što su odlaganje izgradnje infrastrukturnih objekata, nedostatak lijekova i medicinske opreme, nemogućnost pružanja zdravstvenih usluga…
Kako uticati na ovaj problem pitali smo Ured za razmatranje žalbi, a oni su nam kazali:
“Što se tiče broja izjavljenih žalbi, na isti bi se moglo uticati izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama”.
“U BiH egzistiraju kompanije koje praktično postoje da bi se bavile žalbama na tendere. Ove kompanije se prijavljuju na tendere za sve i svašta. Bez namjere da stvarno dobiju posao, a i bez kapaciteta da eventualno dobiveni posao urade. Žale se na nabavke koje nemaju veze sa onim za šta su registrovani”, objasnio je ranije Magazinović i poručio kako se neke stvari moraju promijeni, a ovo je tema koja će biti u fokusu i u narednom periodu.