Svijet

Prvi džambo-džet odlazi u historiju: Revolucija u vazdušnom saobraćaju tokom pet decenija vladavine Boeinga 747

Nakon više od pet decenija, Boeingov džambo-džet 747 odlazi u istoriju.

FOTO: EPA-EFE/VINCENT JANNINK
FOTO: EPA-EFE/VINCENT JANNINK

Posljednji primjerak je teretna verizija ovog aviona koja je isporučena Atlas Airu.

Boeingov 747, originalni i vjerovatno najestetičniji džambo-džet, napravio je revoluciju u vazdušnom saobraćaju tokom pet decenija vladavine, a “kraljicu neba” zamijenili su efikasniji dvomotorni avioni.

Posljednji boeing 747 izašao je iz fabrike u državi Washington prije mjesec dana i danas je isporučen u teretnoj verziji Atlas Airu.

Prepoznatljiva grbasta silueta 747, poznatog i kao “kit”, privukla je svjetsku pažnju prije 53 godine kao putnički avion Pan Ama.

Dizajniran kasnih 1960-ih da zadovolji potražnju za masovnim putovanjima, gornja paluba širokog trupa sa dva prolaza postaje najluksuzniji klub na svijetu iznad oblaka.

“Prije 747 prosječna porodica nije mogla da leti iz SAD u Evropu po pristupačnoj cijeni”, istakao je izvršni direktor kompanije Air France – KLM Ben Smith.”

Džambo je takođe postao i simbol svjetskih zvaničnika od američkog nuklearnog komandnog mjesta u avionu “Sudnjeg dana”, do papskih posjeta iznajmljenim avionima 747 za te situacije zvani Pastir 1.

Kada je prvi 747 poletio iz New Yorka 22. januara 1970. godine, poslije kašnjenja zbog kvara motora, kapacitet aviona se udvostručio na 350-400 sjedišta.

Razvojni troškovi od milijardu dolara skoro su doveli do bankrota Boeinga, ali je vrhunac u historiji ovog aviona dosegnut 1989. godine, kada je Boing predstavio 747-400 sa novim motorima i lakšim materijalima i tako ga, za mnoge koji su pilotirali njime, učinio “najljepšim i najlakšim avionom za slijetanje”.

Isti nalet inovacija koji je podigao 747 u nebo doveo je i do njegovog kraja, jer je napredak omogućio mlaznjacima sa dva motora da ostvare isti domet po nižoj cijeni.

Ipak, 777H, koji treba da zauzme mjesto 747 na vrhu tržišta mlaznih aviona, neće biti spreman bar do 2025. godine.

Prihvati notifikacije