Retrovizor

Filmofon u prošlost / Shutter Island: Film koji trebate pogledati dvaput da shvatite njegovu veličinu

Filmofon u novom izdanju o filmu Shutter Island

shutter island
FOTO: PARAMOUNT PICTURES
shutter island

Shutter Island Martina Scorsesea ne bavi se rješavanjem misterije. Bavi se o rješavanju ludila. Film legendarnog režisera gotički je horor koji intrigira bez prevare, plaši bez šoka i plete prekrasnu tapiseriju proganjajućeg ludila bez oslanjanja na preokrete i otkrića u zadnji čas. Još jednom vidimo da se Martin Scorsese ne može predvidjeti izvan očekivanja da će snimiti odličan film. Kombinirajući tehnički rad koji oduzima dah s nezaboravnim izvedbama, Scorsese je dodao još jedan film na svoj popis kinematografskih postignuća.

Radnja je smještena u 1954., savezni šerifi Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) i Chuck Aule (Mark Ruffalo) dobivaju zadatak da istraže nestanak zatvorenice Rachel Solando (Emily Mortimer) iz psihijatrijske bolnice Ashecliff za lude kriminalce na otoku Shutter. Ali prije nego što siđu s trajekta, znamo da s Teddyjem nije sve u redu. Pati od morske bolesti i mračnih sjećanja na svoju mrtvu suprugu Dolores (Michelle Williams), jasno je da je Teddy možda naš protagonist, ali je oštećen i ne možemo mu u potpunosti vjerovati. Intenzivna, uvjerljiva DiCapriova izvedba vuče nas u različitim smjerovima jer je teško razaznati je li njegova hitnost posljedica vlastite traume ili zlokobnog ozračja čuvara, medicinskih sestara, bolničara i glavnog psihijatra dr. Cawleyja (Ben Kingsley). Kako priča napreduje, Teddyjeve noćne more i halucinacije postaju sve jače, a njegova istraga o Solandovu nestanku daje više pitanja nego odgovora.

Ostale recenzije:

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Godfather

The Pianist

Die Hard

Reservoir Dogs

Na prvi pogled, Shutter Island se može činiti kao uvrnuta priča koja odbija igrati pošteno s publikom, ali čini potpuno suprotno. Ostaje nam da nagađamo ne zato što nam Scorsese odbija pokazati ključne elemente, već zato što pratimo nepouzdanog protagonista i vidimo sve kao on. Misterija Shutter Islanda nije ono što se dogodilo Rachel Solando, nego koliko možemo vjerovati Teddyju Danielsu? Putujući otokom, vidimo uvrnuti krajolik padajućeg drveća, nazubljene litice, skrivene špilje, staru utvrdu iz građanskog rata u kojoj su smješteni najopasniji zatvorenici i svjetionik gdje se možda izvode lobotomije i hirurški eksperimenti. Na Shutter Islandu nema lakih odgovora, ali nema ni trikova.

Scorsese natapa Shutter Island u ludilo, ali ne na klišeizirane načine otvorenog, ometajućeg simbolizma ili snimanja i montaže koji izazivaju epilepsiju. Umjesto toga, on i snimatelj Robert Richardson komponiraju prekrasne, jezive snimke u kojima sve lebdi s neba. Doživljavamo pepeo njegovog spaljenog stana, snježne pahulje koje padaju na leševe koje je Teddy vidio kada je oslobađao Dachau, lišće i kišu koja pada zbog uragana koji drži Teddyja i Chucka zatočene na otoku. To je eterični svijet propadanja, potapanja i vatre.

Protuteža nadrealnoj kinematografiji je montaža Thelme Schoonmaker, koja održava film neujednačenim. Ona uklanja okvire, siječe u snove, ali uvijek postavlja atmosferu iznad svega. Oscarom nagrađeni montažer shvata da je ovo svijet onakvim kakvim ga Terry doživljava, a ne svijet koji nas treba prevariti, prestrašiti ili zbuniti trikovima. Film traje nešto duže nego što je potrebno, ali rezanje pojedinačnih scena uvijek odgovara raspoloženju bilo da se radi o hitnosti, tragediji, opsesiji ili bilo čemu drugom što priča zahtijeva.

Poznat kao majstor korištenja muzike za uzdizanje svojih filmova, Scorsese postiže jedno od svojih najtežih i najimpresivnijih zvučnih postignuća dosad. Eklektični soundtrack uključuje glazbu Briana Enoa, Johnnieja Raya, Maxa Richtera i drugih. Film počinje odvažnom, opresivnom pjesmom “Fog Tropes”, a bez Scorseseovog potpunog povjerenja i upravljanja svakim drugim elementom njegovog filma, ova bi melodija, zajedno s mnogim drugima, djelovala otrcano i nadmoćno.

Shutter Island počiva na DiCapriovom talentu jednako kao i na Scorseseovom. DiCaprio je bio jedna od zvijezda Bandi New Yorka, što je bila glumčeva prva saradnja sa Scorseseom. Više godina kasnije izrastao je u jednog od najtalentiranijih dramskih izvođača u Hollywoodu. Glumac dječjeg lica ovdje je napokon izgledao kao muškarac. Brkovi koje je nosio kada je glumio Howarda Hughesa u Avijatičaru učinili su glumca komičnim. Kao Teddy Daniels, DiCaprio izgleda iscrpljeno, pretučeno i ima pogled čovjeka koji je vidio previše, ali se boji kakve će nove paklove otkriti. S Shutter Islandom DiCaprio daje najbolju izvedbu u dosadašnjoj karijeri.

DiCaprio možda ima središnju pozornicu, ali svaki glumac radi izvanredan posao. Patricia Clarkson, Elias Koteas, Ted Levine i Jackie Earle Haley imaju samo po jednu scenu, au manjoj slici bilo ko od njih mogao bi ukrasti cijeli film. Umjesto toga, oni pridonose glumačkoj ekipi u kojoj osjećate da svaki glumac daje sve od sebe i pokušava nam pokazati stranu koju nikada prije nismo vidjeli od njih. Nemamo kome vjerovati i dokaz je sposobnosti glumaca poput Sir Bena Kingsleya da ne znamo trebamo li stati na stranu Teddyjeve sumnje ili vjerovati emocionalno udaljenim zaposlenicima Ashecliffea. DiCaprio je predvodnik, ali svaki glumac u Shutter Islandu tjera vas da pogađate.

Otok Shutter počiva na oštrici noža i umjesto da pada u žanrovske konvencije ili u beskrajno odavanje počasti, Martin Scorsese oblikuje svoj film u nešto jedinstveno i nezaboravno. Svaki element je morao raditi da bi ovaj film uspio. Svaki manjkavi element, od slabe sporedne izvedbe, do jeftinog narativnog trika, do neodlučnog muzičkog znaka, i izgubili bismo iluziju. Umjesto toga, Scorsese nas prenosi u svijet koji je istovremeno zadivljujući i klaustrofobičan. To je psihološki horor u kojem smo uplašeni onim što je predstavljeno, a užasnuti onim što leži na periferiji. Koliko su zatvorenici zatvoreni u staroj tvrđavi opasni? Pronalaze li liječnici iz Ashevillea nove načine da otkriju okrutnost koju čovjek može nametnuti drugima? Šta je užasnije: da vas svi stvarno žele uhvatiti ili da vi vjerujete da jesu?

Prihvati notifikacije