Ekonomija

Elektronska trgovina je sadašnjost i budućnost

Elektronska trgovina postaje jedan od imperativa, ono što biznisi moraju raditi da bi dugoročno opstali - istaknuto je danas u Sarajevu prilikom predstavljanja rezultata sveobuhvatnog istraživanja eCommerce tržišta u BiH.

FOTO: DARINKA MITROVIĆ/FENA
FOTO: DARINKA MITROVIĆ/FENA

Na događaju pod nazivom ”Discover eCommerce R@volution”, koji je organizovala eCommerce asocijacija u BiH, predstavljeni su rezultati istraživanja o navikama bh. potrošača i online trgovaca, a posebna pažnja posvećena je analizi koliko se online trgovci i potrošači osjećaju zaštićenim trenutnim zakonima koji obuhvataju i online poslovanje.

Izvršna direktorica eCommerce asocijacije u Bosni i Hercegovini Belma Agić izjavila je da je to veoma važan događaj za razvoj online tržišta u BiH. Napomenula je da je to prvi put da jer neko uradio sveobuhvatno istraživanje e-commerca u BiH.

“E-commerce je najbrže rastuća grana u biznisu, kako u svijetu tako i kod nas, a kod nas je još niko nije istražio na ovakav način. Mi uime e-Commmerce asocijacije smo ponosni što smo uspjeli provesti dva istraživanja. Jedno se odnosi na korisničke navike potrošača u BiH, a drugo istraživanje je posvećeno web shopovima, dakle ljudima koji se bave prodajom i trgovinom putem online”, dodala je Agić.

Profesor na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu Almir Peštek i član Savjetodavnog odbora asocijacije aktivno je bio uključen u kreiranje i provedbu istraživanja, a danas je predstavio rezultate istraživanja o potrošačkim navikama u BiH.

“Proveli smo istraživanje na uzorku od 1.317 ispitanika iz BiH koji su imali iskustvo sa elektronskom trgovinom. Ono što je interesantno jeste da je otprilike tri četvrtine naših ispitanika obavilo do pet kupovina online u posljednja tri mjeseca. Također, tri četvrtine ispitanika kaže da učešće online kupovina u ukupnim mjesečnim kupovinama čini oko 10 posto. Ono što mi je drago jeste da vidimo značajno učešće social commerca u kupovinama. Otprilike 83 posto naših ispitanika robe kupuje kroz web shopove, a 17 posto kroz social commerce platforme”, dodao je Peštek.

Dodao je da istraživanje pokazuje da tri četvrtine ispitanika kupovine obavlja putem mobitela, a 20 posto ispitanika ima posebnu karticu ili račun koji koriste za plaćanja online.

“Elektronska trgovina je sadašnjost i budućnost, svi biznisi danas prolaze kroz digitalnu transformaciju tako da kroz naša istraživanja smo pokazali da e-trgovina čini dio života bh. građana, a očekivati je da će se u budućnosti razvijati još više”, istakao je Peštek.

Predsjednik eCommerce asocijacije u Bosni i Hercegovini Orhan Gazibegović je izjavio da su analiza iskustva web shopova i perspektive digitalne trgovine ključni elementi razvoja eCommerce tržišta u BiH.

“Istraživanje je pokazalo da su online trgovci suočeni s određenim izazovima, ali i da postoji značajan potencijal za daljnji razvoj ovog sektora u zemlji. Što se tiče segmenata i web shopova, u BiH se najviše prodaju odjeća, elektroničke naprave, obuća i drugi proizvodi široke potrošnje. U BiH je veoma mali procenat prodaje softvera online što bi unapređenjem legislative trebalo da se poveća”, naveo je Gazibegović.

Konsultantica za digitalnu transformaciju i članica Upravnog odbora asocijacije Aida Soko je podsjetila na to da je Vlada FBiH utvrdila i u parlamentarnu proceduru uputila Nacrt zakona o unutrašnjoj trgovini, te istakla važnost tog zakona za sve učesnike eCommerce ekosistema u BiH.

“Po istraživanju koje smo uradili, samo 17 posto naših prodavaca je zadovoljno postojećom regulativom. Potrebno je pojasniti da svi oni koji sada prodaju putem interneta ne rade nelegalno, dakle postoji određeni zakonski okvir i postoji registracija djelatnosti. U Federaciji BiH ima stotinjak kompanija kojima je to pretežna djelatnost, a već od 2011. možete se registrovati sa pretežnom djelatnošću da prodajete samo putem interneta i te kompanije imaju oko 50 miliona KM prometa u FBiH”, dodala je Soko.

Navela ja da novi zakon uređuje internet-prodaju, koja sve više dobija na značaju u ukupnom maloprodajnom prometu, te dodala da će novi zakon pružiti potrebnu sigurnost i podršku online trgovcima, što će doprinijeti daljnjem razvoju digitalne ekonomije u zemlji.